AKTUALNOŚCI

KONKURS WIR „JAKIE ZNASZ ZAWODY?”

Informujemy, że nasi uczniowie biorą udział w Konkursie Wielkopolskiej Izby Rzemieślniczej „Jakie znasz zawody?”. Wyniki konkursu zostaną podane do końca maja 2022r.

SZKOLNY KONKURS „ŚWIAT ZAWODÓW” DLA KLAS 3

W Szkolnym Konkursie DLA KLAS III „Świat Zawodów” wygrała klasa III C. Gratulujemy wszystkim Uczestnikom konkursu oraz ich Wychowawcom scenariuszy, zaangażowania w próby, aranżacji scenek i pomysłowości. Szacun dla Zawodowców!:)

Proszę kliknąć w link poniżej w celu poznania filmików konkursowych!

https://liblink.pl/ldJssOEvMR

 

SUKCES W KONKURSIE INSTYTUTU BADAŃ EDUKACYJNYCH

Proszę kliknąć w link poniżej w celu poznania szczegółów! 

https://telewizjastk.pl/wiadomosci/czytaj/kreatywni-uczniowie-z-plewisk

Doradztwo zawodowe styczeń – marzec 2022r.

Proszę kliknąć w link poniżej w celu poznania szczegółów!

https://drive.google.com/file/d/1xD8DNVbG1JL1a-DigSVxFBKTluaUJfk_/view

Uczniowie klas 7 poznają zawody i możliwości kształcenia – czytają jeszcze ciepłe ulotki z Targów Edukacyjnych na MTP

IV Targi Edukacyjne Online w naszej szkole.

 

Warsztaty Design Thinking

Konkurs IBE z Warszawy wy:myśl kwalifikację.

 

 

PRACA NA PODNOŚNIKU:

„Dnia 09 lutego klasę 3A odwiedził tata Bartka, opowiedział o swojej pracy. Zaprezentował maszynę, na której wykonuje usługi z podnośnikiem koszowym do wszelkich prac na wysokościach w każdym terenie. Dzieci były pod wrażeniem, na jakich wysokościach można pracować.”

Joanna Kruszyńska, Wychowawczyni klasy 3A

Poznaj terminy postępowania rekrutacyjnego do szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2022/2023

http://ko.poznan.pl/wazne_informacje/2022/01/terminy-postepowania-rekrutacyjnego-do-szkol-ponadpodstawowych-na-rok-szkolny-20222023/

O pracy policjanta i szkołach kształcących w tym zawodzie rozmawia z uczniami pani Dorota Nowak – Włodarczyk podczas lekcji WOS.

 

Podwójny sukces w Ogólnopolskim Konkursie z DORADZTWA ZAWODOWEGO wy:myśl kwalifikację Insytutu Badań Edukacyjnych

https://kwalifikacje.edu.pl/znamy-zwyciezcow-konkursu-na-odznake-kwalifikacji-szkolnej/?fbclid=IwAR3_r4zMBAP5-o6YC_WXflQp87gxIgA2x7E6ViSEiis40ApYtuvoamKJMAY

Ogólnopolski Konkurs WY:MYŚL KWALIFIKACJĘ cieszył się sporym zainteresowaniem. Wpłynęło aż 156 propozycji kwalifikacji dziecięcych i młodzieżowych z 76 szkół i placówek edukacyjnych. Z tego grona zakwalifikowano 91 propozycji kwalifikacji, spośród których wybrano 16 zwycięskich propozycji, w tym 8 w kategorii: Szkoła Podstawowa. Wśród tych 8 najlepszych prac znalazły się 2 prace uczniów naszej szkoły – praca zespołowa pod nazwą „kwalifikacja HUMOR MAN” Marharyty Budzko, Marty Skarbeckiej, Mai Skiby i Hanny Szufrajdy oraz praca indywidualna pod nazwą „kwalifikacja SPECJALISTA MEDIALNY” Jacka Lisowskiego. Uczniów do konkursu przygotowała pani Ewelina Wesołowska. Zarówno uczniowie jak i opiekun zostali zaproszeni do udziału w warsztatach Design Thinking Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie. Szczegóły – w linku. Gratulujemy!!!

Poznajemy zawody rzemieślnicze

Poznajemy zawody rzemieślnicze dzięki grze online „E – rzemieślnik”

O zawodzie archeologa w klasie 2d 

W klasie 2d na zaproszenie wychowawczyni p. Ewy Perek miałam przyjemność opowiadać dzieciom o zawodzie archeologa. Uczniowie dowiedzieli się jak wygląda typowy dzień na wykopaliskach archeologicznych, do czego służą narzędzia wykorzystywane przez badaczy, jakie skarby można odkryć w ziemi i co potem się z nimi dzieje. Poznali przydatne cechy, jakie powinien mieć archeolog: dokładność, cierpliwość, umiejętności rysowania, dobrą kondycję fizyczną, znajomość matematyki, topografii, antropologii i numizmatyki.
Anna Dobieżyńska-Nowak
archeolog i historyk

Wybieraj zawodowo! –

O predyspozycjach do wykonywania zawodów, umiejętnościach zawodowych po ukończeniu szkoły, praktykach uczniowskich w zawodach: technik ekonomista, technik informatyk, technik programista, technik reklamy i technik rachunkowości opowiedziała uczniom klasy 8 dyrektor Zespołu Szkół Ekonomicznych na ul. Marszałkowskiej pani Emilia Mendak

O współpracy Zespołu Szkół Ekonomicznych z firmami/PATRONAT

http://zsepoznan.pl/opis-kierunkow/

 

W Zespole Szkół Ekonomicznych na ul. Marszałkowskiej w Poznaniu odbywają się zajęcia symulacyjne z prowadzenia własnej firmy.


Technikum, czy liceum? – to decyzja indywidualna.

O zawodach, predyspozycjach do wykonywania zawodu lekarza, strażaka, policjanta, leśnika oraz o miejscach pracy rozmawialiśmy z uczniami klasy 1b.

Kilka spostrzeżeń „na gorąco” ze szkolenia IBE „Edukacja dla Rynku pracy – perspektywy i wyzwania” 30.11.2021r. ZSK

https://kwalifikacje.edu.pl/edukacja-dla-rynku-pracy/

https://kwalifikacje.edu.pl/aktualnosci2/

notatka szkoleniowa:

  • Szykuje się 4 rewolucja przemysłowa…
  • „Nauczyciele na czele walki o człowieka”…
  • W ciągu najbliższych 5 lat ludzie będą współpracować z maszynami…
  • „Nie będziemy zamawiać drzwi, tylko system zarzadzania wejściem do domu”…
  • Zintensyfikuje się produkcja międzynarodowa – jedno auto będzie miało części z najróżniejszych zakątków Świata…
  • Komputer przejmie część księgowości – znaczy to, że wiele miejsc pracy zniknie,
  • Będą znikać zawody, a powstaną nowe
  • Walka o talenty – potrzeba mniej ludzi, ale za to utalentowanych – też takich, którzy będą umieli odnaleźć się na Świecie!
  • EDUKACJA BĘDZIE MUSIALA DOSTARCZYĆ INFORMACJI JAK SIĘ UCZYĆ , A NIE CZEGO SIĘ UCZYĆ  LUDZIE BĘDĄ KILKA RAZY W CIAGU ŻYCIA ZMIENIAĆ ZAWÓD
  • NAUCZYCIELE SĄ NA PIERWSZEL LINI WALKI JAK NAUCZYĆ UCZYĆ. JEŚLI EDUKACJA TEMU NIE PODOLA TO BĘDZIE TRAGEDIA GOSPODARCZA.
  • Temat: wartości w edukacji na przykładzie japońskich sztuk walki:
  • Era „restauracji” – wyjścia z zapaści do potęgi gospodarczej”- udało się  to Japonii, bo wpajano młodym ludziom 2 wartości SAMODOSKONALENIE SIĘ i SAMODYSCYPLINA. Wstydem jest zaśmiecić przestrzeń wspólną. Każdy człowiek ogarnia śmieci sam. Nie ma śmietników publicznych.
  • „Powinniśmy walczyć o globalne zwycięstwo. Myśleć o rozwijaniu się globalnie, o globalnym Rynku zbytu, nie zamykać się w swoim miasteczku”.
  • 2/3 Japonii to góry, gdzie nie można budować miast – a jednak udało im się – to potęga na Świecie
  • FILOZOFIA BUDO = SZACUNEK, SAMODOSKONALENIE SIĘ, ROZWÓJ
  • SCENA I: EDUKACJA CAŁOŻYCIOWA – NOWE TRENDY, MOŻLIWOŚCI, WYZWANIA – dr Dorota Nawrat – Wyraz, Prof. Hanna Solarczyk – Szwec)
  • kompetencje do budowania sieci kontaktów – abyśmy mogli wybierać w ofertach pracy,
  • Jakie umiejętności zwiekszają twoja zdolność do bycia zatrudnianym? – uczciwość, motywacja do pracy, odpowiedzialność, czytanie ze zrozumieniem, umiejętność prowadzenia słownych prezentacji, wnioskowanie, rozwiązywanie problemów, adaptacyjność, wizja, praca zespołowa, myślenie biznesowe, formalnie potwierdzone efekty uczenia się („badże”, ceryfikaty), kwalifikacje zawodowe, umiejętność posługiwania się językami obcymi, zdolność do uczenia się przez całe życie
  • stwarzać warunki do uczenia się i do rozwoju w pracy,
  • Myśleć o korzyściach pracownika z wspierania uczenia się pracownika- czują się docenieni, wspierani w rozwoju,
  • Jak zarządzać procesem uczenia się? – czy wiem jak mam się uczyć? Czy wiem jak zaprojektować mój proces uczenia się?
  • Znajdź swoją pasję, ale… nie każda pasja może stać się zawodem 🙂

 „Trzeba być zaje …. „

…”Lepiej pokazać swoją silną stronę, niż bazować na niedoskonałościach innych” – mówi właściciel firmy pan Tomasz Komuniecki

– Wizyta zawodoznawcza w firmie Fastcom w Plewiskach

Fotokolaż

Trzeba być zajefajnym, żeby tu pracować – stwierdził szef firmy Fastcom. https://www.fastcom.com.pl/

W związku z epidemią uczniowie nie mogli udać się ze mną do firmy Fastcom osobIście. Dlatego udałam się tam sama i zadałam pytania, a informacje uzyskane w firmie wraz ze zdjęciami z wizyty przekażę uczniom klas 8 oraz członkom klubu Enterprise.

Co znaczy wg. pana „zajefajny”

– otwarty na ludzi, uśmiechnięty, elastyczny – u mnie mogą pracować tylko tacy ludzie – usłyszałam.

„Pracownicy działu handlowego muszą być optymistycznie nastawieni do życia, wierzyć w to, że sprzedadzą jak najwięcej. 

A więcej na temat naszej wizyty znajdziecie pod zdjęciami.

Oto odpowiedzi na pytania, które zadałam w imieniu uczniów:

Czym zajmuje się firma? – Handluje ploterami, foliami i atramentami.

Gdyby miał pan wyjaśnić uczniom na czym polega działanie firmy – co by pan powiedział. – Fastcom handluje ploterami, które drukują materiały wizualne do umieszczania np. na szybach, autach, butelkach i wielu innych materiałach. Handlujemy również akcesoriami do tych maszyn.

Jaka jest geneza powstania firmy? – Ukończyłem szkołę muzyczną, technikum ortopedyczne, studia ekonomiczne, a pomysł na handel ploterami wynika z moich zainteresowań. Początkowo handlowałem pianinami (mój tata jest konserwatorem instrumentów w Poznańskiej Operze). 

Jak zorganizowana jest praca w firmie? – Dział handlowy, serwis, administracja.

Z jakimi trudnościami borykają się pana pracownicy? – Praca serwisanta jest specyficzna, ponieważ musi on nie tylko znaleźć przyczynę zepsucia maszyny, naprawić ją ale też umieć rozmawiać z klientem, który jest zdenerwowany, bo maszyna nie działa/nie pracuje.  Ponadto serwisant ma nienormowany tryb pracy, musi dojechać do klienta. Moi pracownicy wiedzą o tym, jak ważne jest opanowanie w kontaktach z klientami. – Klient musi być zadowolony, inaczej nie zaprosi do współpracy po raz drugi. Handlowiec z kolei musi umieć rozmawiać z ludźmi, być optymistycznie nastawionym. Standardem mojej firmy jest to, że nie mówimy źle o konkurencji. Stawiamy na to, aby rozwinąć nasze skrzydła. Handlowiec musi być elastyczny. Jego narzędzia pracy to komputer i telefon. Pracę swą może wykonać z dowolnego miejsca. 

Co pana zdaniem powinien wziąć pod uwagę uczeń planując swoją ścieżkę kariery? – Gotowość na zmianę, uśmiech, pewność siebie, umiejętność rozmawiania z ludźmi, odpowiedzialność za siebie i za proces /zespół. Moim zdaniem ważna jest taka świadomość, że gdy ja nie wykonam dobrze mojej pracy – to praca zespołu „leży”. Mam tu na myśli taką świadomość, że gdy ja czegoś nie dopilnuję – to moi współpracownicy mogą na tym ucierpieć.  Moje najmniejsze zaangażowanie może wpłynąć na istotne sprawy. Stawiajcie również na języki obce – Ktoś kto nie zna języka angielskiego ściąga sobie 1000 zł z wypłaty. 

To jest praca z ludźmi. To ESKCYTACJA – Dział Handlowy, którego pracownicy muszą wykazywać się wiarą w sukces sprzedażowy oraz FRUSTRACJA, z którą muszą liczyć się serwisanci podczas pierwszego kontaktu z niezadowolonym klientem. 

Englisch ist ein Muss, Deutsch ist ein Plus

– Nauczycielki języka niemieckiego: pani Alicja Karnicka, pani Hanna Kujawiak i pani Ewelina Wesołowska pracują nad  rozwojem u uczniów jednej z kompetencji kluczowych jaką jest znajomość języka niemieckiego – tak, aby nie był on językiem obcym.

Wymagania egzaminu Goethe – Zertifikat Fit in Deutsch:

egzamin pisemny:

// cyt.: Czytasz teksty, takie jak krótkie artykuły prasowe, e-maile, ogłoszenia lub tabliczki z informacjami umieszczane w miejscach publicznych i rozwiązujesz związane z nimi zadania.

// cyt.: Słuchasz rozmów w codziennych sytuacjach, komunikatów i wywiadów w radio, wiadomości przekazywanych telefonicznie i komunikatów, które można usłyszeć w miejscach publicznych i rozwiązujesz związane z nimi zadania.

// cyt.: Piszesz komunikaty, które odnoszą się do Twojego bezpośredniego otoczenia. 

źródło: Goethe Institut – ulotka

Klasa 5 podczas dodatkowych zajęć z języka niemieckiego:

Dwujęzyczna klasa 8 e przygotowuje się do egzaminu Goethe Institut – Goethe Zertifikat Fit in Deutsch.

więcej szczegółów na temat egzaminu: https://www.goethe.de/ins/pl/pl/sta/war.html

TO, CO JEST DLA NICH WAŻNE W KONTEKSCIE WYBORU DALSZEJ ŚCIEŻKI KSZTAŁCENIA WYMIENIAJĄ UCZNIOWIE KLASY 8D:

A jakie wartości są dla Ciebie najważniejsze? lista wartości

STRAŻACY OPOWIADAJĄ O WYKONYWANYM ZAWODZIE

W KLASIE 3B

Strażak – to kolejny zawód, który poznawała klasa 3b. Dowiedzieliśmy się m.in. czym jest zawodowa, a czym ochotnicza straż pożarna, ile czasu zajmuje strażakowi ubranie stroju na akcję oraz jak wyposażony jest wóz strażacki. Nie tylko Kaja, która marzy o tym zawodzie, ale i pozostali, byli pod wrażeniem. Dziękujemy OSP Golęczewo oraz mamie Patrycji za tę wartościową lekcję!

Joanna Małagocka

ZALETY PRACY ZESPOŁOWEJ – O ZALETACH PRACY ZESPOŁOWEJ ROZMAWIAMY PODCZAS ZAJĘĆ KLUBU ENTERPRISE

ZAWÓD: POLICJANT – GĘSTE SITO REKRUTACJI DO POLICJI

Polecamy stronę: https://pyrek.pl/

Podczas rekrutacji do policji przeprowadza się testy wiedzy o społeczeństwie, o prawie, testy sprawnościowe oraz psychologiczne (multi select). Ponadto policjant musi co roku przechodzić sprawdzian sprawności fizycznej. Jest to zawód wymagający opanowania i odporności psychicznej. Każdy wie, że gdy pracuje się z bronią nie ma miejsca na pomyłkę. Dzieci dowiedziały się również, że są oddziały policji konnej. 

Spotkanie z policjantami, którzy opowiedzieli o wykonywanym przez siebie zawodzie zorganizowała dla uczniów swojej klasy 3b pani Joanna Małagocka. Podczas spotkania uczniowie zadawali policjantom stacjonarnie i online rozliczne pytania.  – Czy pałka teleskopowa daje duże obrażenia? – Okazało się ,że nie każdy policjant może używać pałki teleskopowej. Uczestnicy zajęć dowiedzieli się również, że narzędziami pracy policjantów są pedzelki, latarki ze swiatłem UV oraz o tym, że policjanci sporządzają w pracy dużo notatek, protokołów. / Czy osobę z immunitetem można aresztować? /- Szczegóły w filmikach poniżej. 

DORADZTWO ZAWODOWE NA LEKCJI WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE

W klasach ósmych na lekcjach WOS , zgodnie z podstawą programową omawialiśmy system oświaty w Polsce. Przy tej okazji, jak każdego roku przeprowadziłam zajęcia, które miały na celu przedstawienie możliwości jakie daje nasze miasto absolwentom szkół podstawowych. Uczniowie poza zapoznaniem się z ofertą szkół ponadpodstawowych, mieli okazję zastanowić się jakie kryteria będą im przyświecać w wyborze nowej placówki, wypełnili ankietę i mogli podyskutować nad swoją przyszłością nie tylko szkolną, ale i zawodową. Wyniki ankiety wskazują na dojrzałość naszych ósmoklasistów. Prawie 100 % uczniów przy wyborze szkoły będzie kierowało się swoimi zainteresowaniami i zdolnościami, 50 % odpowiedziało „Tak” i 50% „Raczej tak” na pytanie czy interesuje ich poziom wyników maturalnych w danej szkole. Tylko 10% będzie kierowało się zdaniem rodziców i sprecyzowanymi planami przyszłych studiów. Dla 20% znaczenie ma wybór szkoły przez kolegów i koleżanki.

Dorota Nowak – Włodarczyk  nauczyciel Wiedzy o społeczeństwie, wychowawca

 

 

WYMYŚLAMY KWALIFIKACJĘ

– KONKURS INSTYTUTU BADAŃ EDUKACYJNYCH wy: myśl kwalifikację

Uczniowie ochotnicy przygotowują prace na konkurs Instytutu Badań Edukacyjnych pod hasłem wy myśl kwalifikację. Zadanie polega na wymyśleniu nazwy kwalifikacji, szczegółowym opisaniu obowiązków, które powinna wykonywać osoba na wymyślonym stanowisku. Uczniowie muszą również wymienić w arkuszach konkursowych kompetencje, których oczekuję się od kandydata oraz zaprojektować logo kwalifikacji. Celem konkursu jest przybliżenie uczniom idei Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji https://kwalifikacje.gov.pl/

 Szczegóły konkursu: https://kwalifikacje.edu.pl/szkoly-i-placowki-edukacyjne-na-start-ruszyl-konkurs-ibe-dla-dzieci-i-mlodziezy/

https://www.youtube.com/watch?v=XmzwEaAt1qs

Uczennice zdecydowały, że w szkole mógłby pracować uczeń na stanowisku HUMOR MAN.

Oto próbka pracy Hani, Marharyty, Marty i Mai:

Oferta pracy jest skierowana do Uczniów rozpoczynających naukę w klasach 7 Szkoły podstawowej.

Humor man powinien:

– znać możliwie jak najwięcej uczniów w szkole,

– być kontaktowy, empatyczny, przyjazny, miły, uprzejmy,

– umieć słuchać,

– mieć dobry humor, być uśmiechnięty,

– umieć rozbawić ucznia – znać wiele dowcipów,

– lubić pomagać,

– być zaangażowany w pracę, rzetelny,

– mieć głęboką potrzebę pomagania innym i czerpać z tego radość, nie poddawać się,

– mieć umiejętność doprowadzania spraw do końca,

– być gotowy do przepracowania w szkole 2 lat,

– być dyskretny, kierować się w pracy etyką zawodową,

– umieć rozmawiać z ludźmi,

– umieć wysłuchać każdego, być bezstronnym,

– raz w miesiącu uczestniczyć w tzw. „HUMOR MEETINGS”-czyli spotkaniach wszystkich, którzy mają lub starają  

  się o Odznakę  „Humor man” podczas których dokonuje się analizy podjętych działań,

– umieć współpracować zarówno z uczniami jak i wychowawcami, pedagogami, psychologami,

– znać plany lekcji poszczególnych klas,

– orientować się do której klasy uczęszcza uczeń wymagający poprawy humoru i kto jest jego wychowawcą,

– być gotowy do wykonywania swoich obowiązków w czasie, kiedy nie ma lekcji (praca w szkole dwuzmianowej).

Uczeń klasy 7 zainteresowany uzyskaniem odznaki „Humor man” nie powinien się narzucać.

Zadania osoby zainteresowanej uzyskaniem odznaki Humor man:

– przeprowadza w każdy pierwszy piątek miesiąca w klasach ankiety dotyczące samopoczucia uczniów oraz dokonuje analizy wyników tych ankiet, przekazuje je wychowawcom klas, pedagogom i psychologom szkolnym,

– Kieruje osobę, która w ankiecie zasygnalizowała, że ma zmartwienie do pedagoga szkolnego (wpisuje tą osobę na listę „klientów” pedagoga szkolnego). Ankieta nazywa się „Jak się czujesz?”,

– Sprawdza po tygodniu od przeprowadzenia ankiety, czy uczniom ze złym homorem poprawił się humor.  Sprawdzenia dokuje za pomocą kolejnej ankiety „Czy czujesz się lepiej od ostatniej rozmowy z pedagogiem?”

– raz w roku organizuje z uczniami ochotnikami z klas 4 – 8 wesołe przedstawienie w szkole dla uczniów klas 0 -3,

– Podczas przerw na korytarzach obserwuje homor uczniów,

– Podchodzi i rozmawia ze smutnymi uczniami,

– Prowadzi kalendarz, w którym zapisuje swoje obserwacje, rozmowy z uczniami, wizyty w klasach (prowadzi szczegółowe zapisy:  daty, godziny, imiona i nazwiska uczniów, klasy),

– Pisze czytelnie,

– Prowadzi gazetkę ścienną pt. „Wesoło mi”  – raz w miesiącu (na parterze szkoły),

– W każdy pierwszy poniedziałek miesiąca od godz.: 07:00 do godz.: 07:30 czytać dzieciom z Zerówek wesołe opowiadania (po konsultacji z opiekunem Zerówek),

 – W każdy ostatni piątek miesiąca przebierać się na długich przerwach za klauna i pajacuje na korytarzach,

– Raz w półroczu – latem (w porozumieniu z wychowawcami Klas 1-3 oraz pozostałymi uczniami ubiegającymi się o odznakę „humor man”) organizuje dla uczniów  klas 1 -3 zabawy na świeżym powietrzu

Logo zaprojektowane przez uczennice:

 

PEWIEN LECH Z POZNANIA RADZI,

ABY NIGDY SIĘ NIE PODDAWAĆ

Igor, Marcin, Mateusz i Piotr śpiewają Hymn Lecha Poznań.

LECH POZNAŃ WIDZIANY OCZAMI UCZNIÓW KLASY V D

 

POZNAJEMY ZAWODY

Uczniowie oddziałów 0 – III biorą udział w projekcie „Poznajemy zawody”

Nasi najmłodsi uczniowie uczestniczą w warsztatach „ Poznajemy zawody”. „Poznajemy zawody” to zbiór pomocy dydaktycznych oraz kart pracy przeznaczonych do pracy z dziećmi w grupach przedszkolnych oraz z uczniami młodszych klas szkół podstawowych. Zajęcia prowadzone są w formie zabawy  – układanie puzzli,  gry memory, gry planszowe, słuchanie piosenek o zawodach, zgadywanki i kolorowanki. Projekt potrwa do końca roku szkolnego 2021/2022, a prowadzi go szkolna doradczyni zawodowa pani Ewelina Wesołowska we współpracy z Wychowawczyniami grup 0 – III.

#Projekt 0 - III #Poznajemy zawody
Projekt 0 – III Poznajemy zawody

SAMOPOZNANIE KLUCZEM DO SUKCESU

Dbając o to, aby nasi Ósmoklasiści byli zaopiekowani pod względem doradztwa zawodowego informuję, że są oni obecnie w procesie lepszego Samopoznania – tzn. gromadzą informacje o sobie samych wykonując następujące testy:
Test inteligencji wielorakiej, A tu poznasz sposoby jak rozwijać inteligencję wieloraką(Jak rozwijać) poszczególne inteligencje
– Test Kotwice Scheina,
– Zadanie: Mój Świat za 10 lat (karta pracy),
– Zadanie: Co lubię?/Jakie mam umiejętności Czego nie lubię? (karta pracy),
– Zadane: Moje cechy charakteru, zdolności, zainteresowania (karta pracy),
– Zadanie: Moje mocne strony i możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia (karta pracy), -16 personalites

Te testy są już za nimi.
Przed nimi natomiast: EDUSZOK – Indywidualny Plan Działania (plik zadań do uzupełnienia rytmicznie do momentu podjęcia decyzji o wyborze szkoły ponadpodstawowej) oraz test: 16 personalities (odświeżenie z minionego roku szkolnego)
Samopoznanie jest kluczem do trafnego wyboru zwinnego modelu kariery. Rozpoznanie szans i pewnych trudności, czy ograniczeń uczniów jak i rozpoznanie oferty edukacyjnej szkół ponadpodstawowych oraz trendów Rynku pracy daje podwaliny do możliwie trafnego wyboru szkoły ponadpodstawowej. Co to znaczy DOBRA SZKOŁA? – To szkoła, która doceni ucznia takim, jaki on jest i rozwinie jego talenty. Nieco szerzej o tym – w artykule pt.  Samopoznanie ucznia – oto prawdziwa rola szkoły. (w załączniku poniżej) – Polecam.

… a jaka jest Twoja Kotwica zawodowa? – Wybierz jedną z Kotwic Scheina!

Polecamy testy umieszczone na stronie Centrum Doradztwa Zawodowego w Poznaniu: https://www.cdzdm.pl/PL-H486/o-sobie.html

Myślisz, że testy predyspozycji zawodowych są zbędne? – Zapraszam do lektury doradcy zawodowego Elżbiety Swat – Padrok:  Samopoznanie ucznia – oto prawdziwa rola szkoły (1)

LABORATORIUM ŻYCIA MARII SKŁODOWSKIEJ – CURIE

Wychowankowie grup 0c i 0b wzięli udział (pod opieką p. Magdaleny Konieczek i p. Izabeli Zielonki – Arent) w warsztatach z preorientacji zawodowej „Laboratorium Życia Marii Skłodowskiej – Curie” prowadzonych przez p. Ewelinę Wesołowską. Dzieci obejrzały filmiki i odpowiedziały na pytania dotyczące Patronki Szkoły. Najmłodsi uczniowie naszej szkoły poznali Marię Skłodowską – Curie jako osobę niesłychanie ambitną, skromną, charakterną oraz taką, której życie nie oszczędzało.

Po spotkaniu uczniowie znają odpowiedzi na m.in. następujące pytania dotyczące życia i pracy Marii Skłodowskiej – Curie:

  • Gdzie studiowała?
  • Dlaczego nie studiowała w Polsce?
  • Jaką pracę wykonywała w Polsce, aby zarobić na studia we Francji?
  • Jak nazywają się pierwiastki, które odkryła?
  • Dlaczego jeden z pierwiastków nazwała POLON?
  • Ile Nagród Nobla dostała?
  •  W jakiej sytuacji wypowiedziała słowa „Bardziej interesujcie się ludźmi, niż ideami”
  • Czy jej córki poszły w jej ślady? Jakie zawody wykonywały?
  • Na co zmarła? Czy z jej śmiercią była związana wykonywana przez nią praca?
  • W jaki sposób zginął mąż Marii?
  •  Czy te słowa zostały wypowiedziane przez  Marię Skłodowską – Curie: „Nigdy nie dostrzega się tego, co zostało zrobione. Widzi się tylko to, co jest do zrobienia”

 

NOC ZAWODOWCÓW 2021

Wzięliśmy udział w Nocy Zawodowców 2021

Ten film udostępniło: CWRKDiZ w Poznaniu.

 

01.10.2021r. uczniowie ochotnicy z klas 7 i 8 naszej szkoły wzięli udział w Nocy Zawodowców w Zespole Szkół Przemysłu Spożywczego na ulicy Warzywnej 19 w Poznaniu. Intencją przedsięwzięcia było upowszechnienie kształcenia zawodowego i dualnego wśród młodzieży, promocja lokalnego rynku pracy oraz poszerzanie wiedzy z zakresu doradztwa zawodowego. Uczniowie poznali specyfikę zawodu kucharza, hotelarza, stolarza. Wzięli udział w warsztatach kulinarnych, stolarskich oraz quizie wiedzy o zawodach rzemieślniczych. „Poczęstowali się” ulotkami firm uczestniczących w kształceniu dualnym oraz instytucji wspierając doradztwo zawodowe – m.in. CWRKDiZ w Poznaniu. Nawet jeśli nie znaleźli tu swojej przyszłej szkoły to nie był to czas stracony – wszak każde NIE prowadzi nas do TAK. Inicjatorką spotkania była pani Ewelina Wesołowska – szkolny doradca zawodowy, germanista, wychowawca klasy 5d.

Refleksje  Uczniów o Nocy Zawodowców 2021:

Uważam, że Noc Zawodowców 2021 była bardzo interesującym wydarzeniem na którym można było  się wiele dowiedzieć o technikach. – Aleksandra, kl. 8

Po Nocy Zawodowców 2021 z „ręką na sercu” mogę przyznać, że wiele się dowiedziałem. Dzięki temu wydarzeniu spojrzałem na różne zawody z innej perspektywy. – Ernest, kl. 8

Byliśmy na Nocy Zawodowców 2021 w ZSPS na ul. Warzywnej 19 w Poznaniu. Zjechały się tu różne szkoły ponadpodstawowe, aby zaprezentować uczniom zawody takie jak: stolarz, drukarz, logistyk, magazynier, mechanik, fryzjer. Międzyczasie wzięliśmy udział w warsztatach z gotowania (również kuchnia molekularna) oraz w eksperymentach chemicznych w szkolnym laboratorium. Poznaliśmy też ofertę edukacyjną Technikum Hotelarskiego. Chipsy zrobione z łososia były bardzo smaczne. – Tomek, kl. 8

https://noczawodowcow.pl/

https://www.zsps.poznan.pl/

Zawodowy Piłkarz udzielił wywiadu uczniom klasy 3b

O swojej profesjonalnej przygodzie z grą w piłkę nożną opowiedział były już zawodowy piłkarz, obecny trener, a prywatnie tata Szymona – pan Hubert Wołąkiewicz. Gość klasy 3b grał m. in. w Lechu Poznań oraz w Reprezentacji Polski. Pytań nie było końca, a po spotkaniu klasa 3b rozegrała mecz z panem Hubertem. Inicjatorką spotkania była pani Joanna Małagocka – wychowawczyni klasy 3b. Pan Hubert po udzieleniu  uczniom wyczerpującego wywiadu znalazł jeszcze siłę, aby rozegrać z nimi mecz.

Panie Hubercie: przekazał nam pan dużą wiedzę o zawodzie sportowca i miło nam było pana spotkać. Dziękujemy!

Pytania, które zadawali uczniowie można zaleźć w fotorelacji poniżej: